Otomasyon dergisi, Türkiye'nin otomasyon konusundaki ilk ve en köklü dergisidir. 1992 yılında “Türkiye’de Otomasyonsuz Fabrika Kalmasın” sloganıyla yola çıkan dergi, Türkiye endüstrisinin otomasyon konusunda bilgilendirilmesini kendisine misyon edinmiştir. Dünyadaki ve Türkiye'deki gelişmeleri anında okuruna iletmeyi; otomasyon alanında yapılacak yatırımların, doğru ve kârlı olabilmesi için yol gösterici bir rol oynamayı amaçlamıştır.

Taşıma ve montaj için komple kontrol sistemi Hareket Düzleminde Yeni Kontrol Araçları

Kontrol modülü CPX-CM-HPP, kontrol sistemlerine yönelik yeni bir dünyanın kapısını açıyor. Sistem, Festo elektrikli eksenlerin CPX’te mevcut bulunan tüm endüstriyel ağ sistemi bağlantısı üzerinden kontrol edilebilmesini sağlıyor. Dört adede kadar bağımsız elektrikli eksen, CAN endüstriyel ağ sistemi arabirimi üzerinden bağlanabiliyor. Sonuç olarak, elektrikli sürücüler tüm endüstriyel iletişim arabirimleriyle uyumlu hale geliyor. Burada elektrikli sürücüleri CPX sistemine entegre eden FHPP (Festo Handling and Positioning Profile) bağlantısı kullanılıyor. Erişim modülü eksenleri, birer birer ve birbirlerinden bağımsız olarak kontrol edebiliyor. İlave işlevler için CPX-CMXX çok eksenli arabirim de mevcut.

FED-CEC ile bütünleşik kontrol
Kontrol cihazının ekrana ve FED kontrol ünitelerine entegre edilmesi sayesinde yerden tasarruf sağlanır. Entegre CANopen-Master arabirimi sayesinde Festo’dan temin edilen valf terminalleri ve elektrikli sürücüler, doğrudan FED-CEC ekranına bağlanabilir. Ekran, başka otomasyon teknolojisi üreticilerinden temin edilen ve CoDeSys´te programlanmış diğer kontrol cihazlarıyla ethernet arabirimi üzerinden iletişim kurar.

Çok eksenli arabirim ile senkronize hareket
Bunu gerçekleştirmek için Festo, hem basit, bağımsız eksen hareketlerini hem de birden çok elektrikli sürücünün koordineli hareketini yönetebilen çok eksenli arabirim CPX-CMXX’i piyasaya sürüyor. Festo konfigürasyon aracı FCT, kullanıcıların grup başına maksimum dört eksen olmak üzere iki eksenli grupları zaman alıcı programlama işlemlerine gerek duymadan konfigüre edebilmelerine imkan verir. “Senkronize Hareket” konfigürasyonu ile eksenler eş zamanlı olarak hedef pozisyona ulaşırlar.

İnterpolasyonlar içeren koordineli çok eksenli hareketler ve dolayısıyla basit yol uygulamaları için artık PLC tabanlı hareket kontrol cihazı CECX-X-M1 var. Cihaz, kullanıcılarına makine ve sistemleri bireysel olarak ve kapsamlı PLC işlevselliği içerecek programlama imkanı sunuyor. Hareket kontrol cihazı, komple sistemler ve makineler için Festo´nun yeni endüstriyel ağ sistemi ana kontrol cihazı konumundaki modüler kontrol cihazı CECX’in genel konseptine entegre edilmiştir. Programlama ve çalıştırma sistemi CoDeSys’e entegre edilmiş Softmotion işlevi sayesinde uygulama alanı, tek eksenli konumlandırma hareketlerinden 2.5D’li CNC yol interpolasyonlarına dek uzanır.

Robot kontrol cihazı özgürlük sunuyor
Festo’nun yeni kontrol sisteminin sunduğu yeniliklerden biri de robotik işlevlere sahip hareket kontrol cihazı CMXR-C1. Cihaz, taşıma teknolojisindeki zorluklara yönelik üç boyutlu rüyaları gerçeğe dönüştürüyor. Bir kartezyen uzayında üç boyutlu interpolasyonla uzamsal yol uygulamaları mümkündür. Robotik kontrol cihazı CMXR, beş hatta altı uzamsal serbestlik derecesine sahip çok eksenli uygulamaları mümkün kılar. Kontrol cihazı, üç boyutlu gezer köprü vinçlerden karmaşık tripotlu kinematik sistemlere kadar tüm Kartezyen sistemlerin kurulması için temel oluşturur.

Kontrol cihazı, yapıştırma, lazerli kaynak ya da su jetli kesme işlemleri için gereken şekilde bir merkezi hat üzerindeki konturları izleyebilen tüm eksenlere yönelik ara değerleri hesaplar ve bunları konumlandırır. Bununla beraber cihaz, gezer köprü vincinin robot aletini de uzamsal olarak konumlandırabilir. Aletin ilgili noktası, aletin yönelimi değişse dahi daima programlanan yol boyunca hareket ettirilir.

Kısa çevrimler – hızlı mühendislik
Eğer tutucu, kalıptan bir parça çıkaracaksa bu tutucunun izleyeceği özel yol X, Y ve Z pozisyonları ve aletin yönelimi ile belirlenebilir. Sonuç olarak yolun izleyeceği rota uyumludur. Söz konusu yol, programlanmış pozisyonların üst üste bindirilmesi gibi ilave fonksiyonlar ile daha düzgün hale geldiğinden mekanik parçalar üzerine daha az baskı uygulanır. Bu sayede ayrıca çevrim süreleri, ivmelenme için rampa şekilleri ve sabit yol hızları da optimize edilir.

Festo konfigürasyon aracı FCT ve Festo programlama dili Teach Language FT sayesinde tasarım için harcanan süreler önemli ölçüde azaltılır, böylece kullanıcıların uygulama geliştirme sürecine odaklanmaları sağlanır.