Otomasyon dergisi, Türkiye'nin otomasyon konusundaki ilk ve en köklü dergisidir. 1992 yılında “Türkiye’de Otomasyonsuz Fabrika Kalmasın” sloganıyla yola çıkan dergi, Türkiye endüstrisinin otomasyon konusunda bilgilendirilmesini kendisine misyon edinmiştir. Dünyadaki ve Türkiye'deki gelişmeleri anında okuruna iletmeyi; otomasyon alanında yapılacak yatırımların, doğru ve kârlı olabilmesi için yol gösterici bir rol oynamayı amaçlamıştır.

Demiryolu Lokomatif/Vagon-Üstü ve Ray Hattı Network Çözümleri ve Ürünleri

Demiryolu ray hattı boyunca uygulamalar

Tren–Demiryolu projelerinde; özellikle Kataner sistemleri, Telekomand, Elektrifikasyon, Sinyalleşme projelerinde (trafo sistemlerinin SCADA / RTU / PLC  haberleşmesi, ray hatlarının makas yönetimi, ray hattı boyunca trafik lambalarının yönetimi,  demiryolu ray hattı boyunca  güvenliğin sağlanması  gibi) kesintisiz / esnek / yedekli (bakır–katener – sinyalleşme kabloları, fiber altyapılar (FMX, PDH, SDH gibi mevcut fiber optik transmisyon ekipmanları üzerinden veya yalnızca mevcut bulunan fiber optik kablo üzerinden), GSM / GPRS / 3G (Mobil teknolojiler üzerinden) ve kararlı-sürekli çalışabilirlilik gerekmektedir.

Ayrıca ray hattı boyunca data haberleşme projelerinde dünyaca kabul görmüş standartlar olan EN-50121-4 ve IEC62236-4 gibi sertifikalı, ve Microlok® II gibi özel protokolleri destekleyen endüstriyel ethernet ürünlerinin kullanılması gerekmektedir.

Araç üstü (on board rail; lokomatif, vagon) uygulamalar

Tren Kontrol Yönetim Sistemi ( TCMS ), Yolcu Bilgilendirme ve Eğlence Sistemi ( Multimedya ), Data Diognastik / Log / Tracking Sistemi, Tren İçi Yolcu Güvenlik ve Uyarı Sistemi, Tren İçi Emergency Sistemi, Tren İçi Kamera ve Anons Sistemleri gibi günümüzde genelde TCP/IP Ethernet teknolojileri üzerinden data haberleşmesi temelinde  çalışan Araç-Üstü Tren veri haberleşme sistemleri yoğunlukla kullanılmaktadır.

Ayrıca Tren Lokomotif ve Vagonları üzerindeki data haberleşme projelerinde dünyaca kabul görmüş standart olan EN 50155  sertifikalı endüstriyel ethernet ürünlerinin kullanılması gerekmektedir. EN 50155 standartına sahip ürünler bu uygulamalarda, yüksek Elekromağnetik (EMC) gereklilikleri, yüksek şokta, yüksek vibrasyonda, aşırı ve geniş sıcaklık değişimlerinde, nemli ortamlarda vb kriterlerde sürekli ve kararlı çalışabilirlilik prensibini de sağlayabilmektedir.
     

Demiryolu hatları boyunca ve araç–üstü veri haberleşmesinde en önemli konu kesintisiz, data paket kayıpsız, yedekli ve hızlı data haberleşmesi gerekliliğidir. Westermo’nun FRNT (Fast Recovery Network Topology) teknolojisi ile demiryolu hattı boyunca bakır  (mevcutta kullanılan frekans kabloları) veya fiber kablolar üzerinden oluşturulacak halka (ring) topoloji kapsamında maksimum 20 ms de alternatif yol üzerinden veri haberleşmesinin yedeklenmesi ( ring recovery ) sağlanmaktadır (maksimum 200 adete kadar endüstriyel ethernet swich lerin oluşturduğu bir networkte ve networkdeki data yükünden bağımsız olarak).

Demiryolu ray hattı boyunca uygulamalar

IP Bağlanabilirlilik; Günümüzde Ray Hattı boyunca yapılan uygulamalarda TCI/IP haberleşme yoğun olarak kullanılmaktadır. Genelde demiryolu hattı boyunca mevcut olan bakır kabloların kullanılması ve aynı zamanda daha önceden kurulmuş ve halen çalışıyor olan seri haberleşme yapan cihazların da TCI/IP networke dahil edilmesi gerekmektedir. Bu durumda Westermo’nun Ethernet Extender ları çözüm olarak ortaya çıkmaktadır.

[kutusatir=1439]


Fiber Transmisyon Cihazları ( SDH ) Yerine Ethernet : Demiryolu sinyalleşmede, hem Legacy ( seri ) sistemlerden IP ye doğru bir yönelim olmaktad hem de Fiber – Bakır portları olan Layer 2 ve Layer 3 özellikleri bulunnan Endüstriyel Ethernet Switchler sayesinde SDH sistemlerine gerek kalmamaktadır.

[kutusatir=1440]

Çoklu Yüksek Bant Genişliği Protokolleri ile Network Sürekliliği : IP Kamera-Video sistemleri demiryolu güvenliği açısından önemli bir bileşendir. Özellikle büyük networklerde IGMP Snooping ve network yedeklilik protokolleri önemli olmaktadır. Westermo’nun WeOS (İşletim Sistemi) sayesinde bu özellikler “kullanıcı dostu” bir şekilde sunulmaktadır.

[kutusatir=1441]

İnsanlar ve hayvanlar (canlılar) için gelişmiş demiyolu güvenliği

Tren hattı boyunca istem dışı olarak canlıların demiryolu ray hattına, özellikle trenlerin geçişi sırasında, girmeleri ciddi tehlike oluşturmaktadır. Bu durum özellikle yerleşim yerlerinden uzaklaştıkça pratikte gerçekleşme birlikte, yüksek hızda seyreden YHT seferlerinde ciddi risk oluşturmaktadır ( hem trenler ve yolculuk eden yolcular hem de tren geçişi esnasında demiryolunu kullanan insanlar ve hayvanlar için ).


Bu uygulama; özellikle vahşi doğa ortamında hayvan davranışlarını araştıran çeşitli doğabilimciler, bilimadamları ve uzmanlar tarafından yapılan araştırmalar bazında, Polonya’da Bombardier Transportation ( demiryolu ve tren çözümleri ve uyguları konusunda dünya liderlerinden biridir ) tarafından gerçekleştirilmiştir.

Uygulama şekli temelde demiryolu hattına yaklaşan veya tren ray hattı üzerinden geçme olasılığı olan hayvanlara, ilgili lokasyona trenin yaklaşma durumuna bağlı olarak yüksek bir şiddette sesli ( siren gibi ) uyarı vermesi şeklindedir.

Bu uyguamada Westermo TD-29 modemleri kullanımıştır.

[kutusatir=1442]

ERTMS otomasyon projesi: Maliyet– efektif demiryolu hattı güvenliği

[kutusatir=1443]

Avrupa Demiryolu Trafik Yönetim Sistemi ve organizasyonu ( ERTMS ); Demiryolu – Tren uygulamaları paydaşlarının ve GSM-R endüstrisinin geliştirdiği bir endürtriyel projedir.  ERTMS; iki temel oluşumu içermektedir. Bunlardan birincisi ETCS ( European Train Control System ), mevcut ulusal tren koruma sistemlerinin ( ATP systems ) otomatik tren kontrol sistemlerine dönüştürülmesini içindir. 

ERTS, Avrupa’daki tren kontrol ve kumanda sistemlerinin yenilenmesimesine yöneliktir. Bu projede tren hattı boyunca mevcutta kullanılan bakır kablolar ile Westermo’nun Endüstriyel Yönetilebilir Ethernet Uzatıcı serisinden olan DDW-225 Ethetnet Extender ı kullanılmıştır.

Araç üstü (on board rail; lokomatif, vagon) uygulamalar;
Kararlı ve Kesintisiz Tren Omurga Haberleşmesi : Westermo’nun özellikle bu uygulamalar için geliştirdiği Redfox omurga switchi, bir vagonda enerji besleme arızası oluştuğunda bypass özelliği sayesinde data haberleşmesini diğer vagona iletir. Bu şekilde Tren Omurga Networkü kesintisiz bir şekilde devam edebilir.

[kutusatir=1444]

Vagon Esnekliği : WeOS işletim sistemi sayesinde herhangi bir vagonun sırası veya yönü değiştiğinde, network bundan etkilenmeden network topolojisi otomatik olarak güncellenir.

[kutusatir=1445]

Network Bant Genişliğinin Kontrolü : WeOS, çok seviyeli bir işletim sistemi olduğundan, maksimum throughput a izin verir.

[kutusatir=1446]

Basit Kurulum ve Bakım : WeOS sayesinde IP yapılandırılması basitçe yapılabilmektedir. Bu sayede arızalı ürün yenisi ile kolayca değiştirilebilinir.

[kutusatir=1447]

Araç-üstü bilgilendirme ve eğlence sistemi için “made easy” PoE çözüm

[kutusatir=1448]

Günümüzde trenlerde; hem Yolcu Bilgilendirme Sistemleri ( PIS : Passenger Information System ) hem de yolcuların eğlence-zaman geçirme amaçlı video-audio, Wi- fi gibi hizmetler sunulmaktadır.

Halen kullanılmakta olan vagonların bu tarz hizmetleri verebilir hale gelmesi için yenileme projeleri yapılmaktadır. Bu uygulama Avrupa’da yapılan bir yenileme projesi örneğidir.

EN50151 standartına sahip ultra-kararlı ve ultr-sağlam Westermo marka Viper PoE (Power over Ethernet) switchleri kullanılmıştır.

Tünel–otoban acil güvenlik sistemi

Fransa, Paris’e ulaşım güzergağlarından olan bir otoban hattına yeraltı tünel sistemi ile ulaşım sağlayan 13 Km lik bir tünelde acil günenlik sistemidir.

[kutusatir=1449]

Hem fiber kablo hem de bakır kablo ile yedekli halka teknolojisi kapsamında ( redundant ring ), teknoloji olarak hem bakır hem de fiber kaboda bir arıza olması durumunda en hızlı ve güvenilir olan alternatif yolu bularak (FRNT: Fast Recovery Network Topology) veri/ data haberleşmesinin sürekliliğini sağlayan Westermo’nun endüstriyel ethernet switchleri ve endüstriyel SHDSL ethernet uzatıcıları kullanılmıştır.

Sektördeki, ebatları itibari ile en kompakt Westermo marka Lynx switchleri bu projede kullanılmıştır.

Tek bir kutuda hem switch, hem router hem de device server özelliklerini barındıran Lynx Serisi Endüstriyel Ethernet switchler, ebatları itibari ile sektördeki en kompakt üründür.

İsveç’li WESTERMO tarafından üretilen ve Türkiye’de  ARESKOM tarafından tesilciliği yapılan Endüstriyel Ethernet Ring Switchler; gelişmiş Layer2 Switch özelliklerine ilave olarak Layer3 yönlendirme özelliklerine sahiptir. Ayrıca VRRP, NAT, port yönlendirme, Firewall, IPSec VPN gibi yine Layer3 gelişmiş güvenlik özelliklerini de desteklemektedir.

Sektördeki en hızlı ring yedekleme teknolojisi olan FRNT desteğinin yanı sıra STP/RSTP gibi özellikleri de desteklediğinden diğer üreticilerin ürünleri ile de uyumlu çalışabilir. Cihazın 64 adet VLAN desteğine ek olarak IGMP trafik gözetleme özelliği de bulunmaktadır. Lynx serisi Endüstriyel Managed Switchler,
hem Web ara yüzü ile hem de CLI ile yapılandırılabilir.
120 km’yekadar fiber desteği söz konusudur. Yedekli DC enerji besleme girişi olan cihaz, -40 ila +70°C
çalışma sıcaklık aralığı ve IP40 koruma sınıfı ile zorlu şartlarda rahatlıkla kullanılabilir

Westermo Endüstriyel Yönetilebilir Ethernet Switch Genel Özelliklerinden Bazıları :

  • 4 veya 8 port 10/100Base-TX
  • 2 adet Gbit SFP Port ( 120 Km’ye kadar 100-FX veya 110 Km’ye kadar 1000-FX )
  • 1 veya 2 adet Seri Port ( RS-232 / RS-422 / RS-485)
  • Konfigürasyon yedeklemek, yüklemek ve başlatmak için USB port
  • Dijital I/O
  • En hızlı ring iyileştirme -FRNT- teknolojisi (yükten bağımsız olarak, 250 switch’e kadar maksimum 20ms de iyileştirme)
  • IPsec VPN (3 adet tünel desteği vardır) ile site-to-site güvenli iletişim sağlar. İlave bir VPN routera gerek duymaz.
  • Statik IP Routing, Dinamik IP Routing (RIP v1/v2), VRRP
  • 1 adet RS-232 port (Serial Over IP, Modem Emulation, AT Command, MODBUS, DNP3, SMS)
  • 2 adet 10/100 Mbit/s TX Ethernet Port
  • 2 adet SIM yuvası (3G Mobil operatörün yedeklenmesi)
  • Sağlam  kasa, IP40 koruma ve çevre sınıfı, –40 ila +70°C çalışma sıcaklık aralığı, DIN ray
  • 630,000 saat MTBF (MIL-HDBK-217Ks standartına göre)
  • Düşük enerji tüketimi, kompakt ebetlar, çift 19–60 VDC enerji besleme
  • Endüstriyel EMC, şok ve vibrasyon testleri
  • CLI, Telnet, Web arayüzü ile yönetim