İLK YARIDA 17,7 MİLYAR DOLARLIK PLASTİK MAMUL ÜRETİLDİ

🔍 Türk Plastik Sanayicileri Araştırma Geliştirme Eğitim Vakfı (PAGEV) Plastik Sektörünün 2017 yılının 6 aylık dönemindeki üretim, ihracat, ithalat ve yatırımlar konusundaki durumunu ortaya koyan ve 2017 tahminlerini içeren Plastik Sektörü Raporunu açıkladı. Dünya ve Türkiye ekonomisindeki gelişmeler ışığında sektörün ilk yarı karnesini sergileyen bu rapora göre dünyanın 6., Avrupa’nın ise ikinci büyük plastik üretim merkezi olan Türkiye, 2017’nin ilk yarısında 17,7 milyar dolar değerinde 4,7 milyon tonluk plastik mamul üretimine imza attı. Sektör bu dönemde kurulu kapasitesinin yüzde 75,8’ini kullandı ve 441 milyon dolarlık makine ile teçhizat yatırımı yaptı. İlk yarıdaki 4,7 milyon tonluk mamul üretiminde başı 1 milyon 885 bin tonla plastik ambalajlar çekerken, ambalajı 1 milyon 37 bin tonla plastik inşat malzemeleri izledi. Mevcut gelişmeler göz önüne alındığında 2017 sonunda üretimin 9,4 milyon tona ve 35,5 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. Beklentilerin gerçekleşmesi halinde plastik sektörü yılı 2016’ya kıyasla miktarda yüzde 6,3; değerde ise yüzde 5 artış ile kapatabilecek. Geride bıraktığımız 6 ayda üretilen 4,7 milyon tonluk plastik mamulün 17,1 milyar dolar değerindeki 4,2 milyon tonluk kısmı iç pazarda tüketildi. Yurtiçi talebin 2,1 milyon tonu otomotiv, ambalaj, elektronik, inşaat gibi ihracatçı sektörlerden geldi ve yine bu sektörler kanalıyla yarı mamul ve mamul şeklinde ihraç edildi. Geriye kalan 2,1 milyonluk tüketim ise doğrudan tüketicilere ait.  Plastik mamul ihracatında ilk yarı rakamları ise tahminler dahilinde gerçekleşti.

Plastik sektörünün ilk yarı karnesini değerlendiren Türk Plastik Sanayicileri Araştırma Geliştirme Eğitim Vakfı (PAGEV) Yönetim Kurulu Üyesi ve Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD) Başkanı Burak Önder, geçen yılla aynı seviyelerde gerçekleşen plastik mamul üretiminin yılın ikinci yarısında ivme kazanmasını beklediklerini belirterek şunları söyledi: “Dünya ve Türkiye ekonomisindeki gelişmeler doğrultusunda 2017 yılında plastik mamul üretiminin 9,4 milyon ton ve 35,5 milyar dolara yükselmesini bekliyoruz. Sektör olarak 2017 yılında yüzde 5’lik bir büyüme hedefimiz bulunuyor. Çoğunluğu küçük ve orta ölçekli firmalardan oluşan üreticilerimiz hammadde sıkıntısı başta olmak üzere pek çok soruna rağmen mamul üretiminde başarı öyküleri yazmaya ve ülke ekonomisine değer yaratmaya devam ediyor. Plastik Sektörümüz ve Plastik Ev ve Mutfak Eşyaları Sektörü 2017’nin ilk 6 aylık döneminde ihracat rakamlarını bir önceki seneye göre arttırdı. 2017 ikinci 6 aylık döneminde de bu büyümenin devam edeceğine inanıyoruz. Plastikler, hiçbir dayanağı olmayan, bilimsellikten uzak ve haksız iddialarla karşı karşıya bırakılsalar da tüketiciler evlerinde, mutfaklarında plastikten vazgeçmiyor. Bu gelişmenin üretim ve ihracat rakamlarımıza olumlu yansıdığını görüyoruz. PAGEV olarak hayatımızı birçok açıdan kolaylaştıran ve önemli avantajlar sunan plastiklerin evlerimizdeki yerini daha iyi anlatabilmek, gerek ekonomik katkısı gerekse sağlık ve çevre boyutunu ortaya koyabilmek amacıyla ekim ayında 12.’sini düzenleyeceğimiz Türk Plastik Endüstrisi Kongresi’nde ev, mutfak ve bahçe plastiklerini ele almaya karar verdik. Sektörden değerli isimler ve hem Türkiye hem de dünyadan uzmanlarla verimli geçen bir organizasyon olacağına inanıyoruz.” dedi.

Burak Önder, 2017 yılının ilk yarısında ihracatta önemli bir ivme kazanan Plastik Ev ve Mutfak Eşyaları sektörünün 2014 yılı değerlerinin altında kalmayı sürdürdüğüne de dikkat çekerek, “İhracatta halen 2014 yılı değerlerini yakalayamadık. Plastik Ev ve Mutfak Eşyaları Sektörümüzün en önemli sorunu da birim ihracat fiyatlarımızın aşağıya inmesi. Son 5 yılda birim ihracat fiyatımız kilogram başına 3,56 dolardan 3,07 dolara geriledi. Dünya ortalaması ise kilogram başına 4,60 dolar seviyesinde. Diğer taraftan Çin, aynı dönemde ihracat birim fiyatını kilogram başına 3,26 dolardan 4,45 dolara çıkarmayı başardı. Bu sorunu pazar çeşitliliğimizi artırarak, markalaşarak ve tasarıma önem vererek aşacağımızı düşünüyoruz. Bu amaçla EVSİD organizasyonlarıyla 2016 yılı ve 2017’nin ilk 6 ayında, Ekonomi Bakanlığımızın sağlamış olduğu destekler ile Fas, İran, Kolombiya, Panama, Endonezya, Vietnam, Meksika, Peru, Fransa, Polonya, Birleşik Arap Emirlikleri ve Güney Afrika’ya heyetler ve URGE Projeleri düzenledik. Büyük çoğunluğunu Latin Amerika ve Kuzey Amerika gibi uzak pazarlardan gelen satın almacıların oluşturduğu 21 ülkeden geniş katılımlı bir grubu İstanbul’da sektörümüzle bir araya getirdik. Yine Hong Kong ve Hindistan Fuarlarına üyelerimizi götürdük. Aynı zamanda önümüzdeki dönemde sektörel heyet, satın alma heyetleri, URGE ve fuarlarla ihracatımızı ve pazar çeşitliliğimizi daha da arttırmayı planlıyoruz.” dedi.